Detail výletu

Tajemnými skalami až k Černé bráně

Tento výlet vás zavede do turisty méně navštěvovaných míst, které si díky své odlehlosti zachovaly zvláštní kouzlo, jakým působily na naše předky v minulosti. Vydejte se s námi za dobrodružstvím do ticha, šera a tajemnosti Dravčích skal.

Jako výchozí bod můžete využít rekreační obec Doubice nebo odstavné parkoviště v údolí Doubického potoka. Doubice vznikly na místě jedné z nejstarších sklářských hutí u nás. Dnes si zde můžete prohlédnout řadu objektů lidového stavitelství a klasicistní kostel Nanebevzetí Panny Marie.
Od parkoviště se vydáme po žluté značce směr „Úzké schody" a  „Chata na Tokáni".  Po 5 km převážně mírného stoupání /2/ v borovém lese se před námi začnou objevovat první výraznější skály. Pak se protáhneme Skalním průchodem a budeme u rozcestí Úzké schody. Úzké schody (též Myší díry) představují skalní průrvu, která byla zpřístupněna v 19. stol. schodištěm vybudovaným z popudu majitele českokamenického panství knížete Ferdinanda Kinského. Abychom ji mohli navštívit, musíme zde odbočit vlevo a po 400 m přijdeme k velmi úzké skalní trhlině (místy na šířku ramen), kterou díky železným žebříkům můžeme projít dolů k chatám a rozcestník Na Tokáni. Nejstarší osídlení tohoto místa je doloženo už ve středověku. V 19. století zde byly vybudovány lovecké chaty a zámeček. Celý komplex vyhořel roku 1905 a byl znovu vystavěn v alpském stylu. Díky tomu zde máme kromě Doubic jedinou možnost se občerstvit.
Pak se vydáme do opuštěných Dravčích skal. Tam nás povede modrá značka 4 km po klikatící se zpevněné cestě, která je odvážně zaříznutá do výrazného svahu často lemovaného pískovcovými skálami. Během chůze téměř bez převýšení si můžete všimnout řady zajímavých skupin skal  a skalních amfiteátrů.
U rozcestníku Panenská jedle se charakter naší cesty změní. Budeme klesat 1 km úzkou, skálami sevřenou roklí, která se jmenuje Zadní mostový důl, až k rozcestí Odbočka k Černé bráně.
Tam se vydáme po modré 1 km k Černé bráně. Tento úsek je nejopuštěnější a krajina je zde nejdivočejší. Skály jsou šedé a obrostlé mechem, všude je vysoké kapradí, vlhko a spadané stromy v různých stádiích rozpadu. U Černé brány a kolem hraničního potoka Křinice už to vypadá jako v pralese. Černou bránu tvoří zřícený velký skalní blok položený přes zářez v pískovcové skále, který vytvořil protékající Červený potok. Výška je kolem 3 m a šíře 5 m.
Pak se vrátíme stejnou cestou k odbočce a budeme pokračovat bez značení podél nenápadného Červeného potoka Divokou roklí také nazývanou Hřebcový důl. Zpočátku půjdeme jen po pěšině, pak už po širší lesácké cestě a druhou polovinu už po cestě se zpevněným povrchem. Většinu cesty stoupáme, ale jen velmi mírně. Teprve v poslední třetině tohoto 4 km úseku stoupáme výrazněji tj. /2-3/. I okolní krajina se postupně mění z úzké, skálami sevřené rokle v sluncem prohřáté široké údolí. Nakonec vystoupáme pod vrchol Hřebec, kde vede po zpevněné štěrkové cestě zelená turistická značka a cyklotrasa č. 3031. Zde odbočíme vpravo a střídavým stoupáním a klesáním nás zelená dovede až ke křižovatce se silnicí spojující Kyjov s Doubicemi.
Po silnici během 1 km klesání přijdeme až do Doubic, kde je celá řada možností, jak se příjemně občerstvit a tak uzavřít tento zajímavý výlet.

Autor: Daniel Balogh

Labské pískovce a Lužické hory České Švýcarsko Pěšky
náročnost: 2
délka celkem: 20 km

v Zadním mostovém dole v Zadním mostovém dole Myší díry - Úzké schody Myší díry - Úzké schody Myší díry - Skalní průchod Myší díry - Skalní průchod Na Tokáni - býv. lovecký zámeček Na Tokáni - býv. lovecký zámeček skály cestou k Panské jedli skály cestou k Panské jedli Křinice u Černé brány Křinice u Černé brány Černá brána Černá brána

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace