Detail výletu

Na Velkou Deštnou na kole

Cyklistický okruh, který vás povede z romantického podhůří na hlavní hřeben Orlických hor včetně nejvyšší hory – Velké Deštné.

Výchozím bodem je Deštné, které je největším turistickým střediskem v Orlických horách. Historie této původně dřevorubecké osady sahá až do roku 1362, kdy je poprvé písemně zmiňována. V jejím okolí se nachází řada vyhledávaných turistických chat. V roce 1998 obec postihla katastrofální povodeň, jejíž ničivé stopy zde můžete zahlédnout. Náš výlet začneme u rozcestí Zákoutí (690 m) a pojedeme po silnici č.310 směr „Luisino údolí".

Do Luisina údolí je to něco přes 2 km stálého stoupání nahoru, obtížnost /2/, výjimečně /3/. Luisino údolí není údolí, ale kopeček. Jsou zde velice pěkné stylové chaty i dřevěnky. Pokračujeme nádherným sjezdem po silnici č. 310 podél divoké řeky Zdobnice směr obce Zdobnička a Zdobnice.

Ve Zdobnicích je rozcestí Zdobnice bus, tam odbočíme vlevo po žluté směr „Pěticestí" 5 km. První asi 2 km stoupání jsou po silnici, obtížnost /2-3/,pak ji vystřídá cesta široká pro auto, ale povrch je nezpevněný. Kameny, bahno, štěrk. Během stoupání se nám na chvíli odkryje pěkný výhled na hřebeny, které jsou naším cílem, a po kterých zanedlouho pojedeme. Pak se stoupání zmírní na /2/ a my si budeme moci trošku vydechnout a pokochat se okolními smíšenými lesy. Necelý 1 km pod hřebenem se k nám připojí zleva pěkná asfaltová cesta, která už vede po náhorní planině až na z dálky viditelný vrcholový hřeben. Tam se nachází rozc. Pěticestí hřeben Orlických hor (1004 m) a turistické odpočívadlo.

Dále se vydáme mimo značené cesty, a to vlevo mírně do kopce po asfaltce, kterou budeme postupně projíždět kolem celé řady bunkrů střídavým stoupáním a klesáním /2-3/ až k rozc. Homole Střední vrch, dohromady je to tak 5 km.

Následující úsek cesty je opět neznačený a je pokračováním této bývalé vojenské cesty, kterou jsme už využili. Po asi 2,5 km stoupání /2-3/ kolem dalších bunkrů se dostaneme na vrchol Koruny s malou loveckou chatkou a pokračujeme dál. Charakter cesty se od vrcholu trochu změní a to na typickou lesáckou cestu s nezpevněným povrchem. Po mírném sjezdu /2/ se dostaneme do sedla, kde je asfaltová placka a asfaltová silnice vedoucí vpravo nahoru. My ale pojedeme rovně nahoru /2/ směr vrchol Jelenka.

Z vrcholu Jelenky, který je jako ostatně všechny vrcholy otevřený, už je vidět na vrchol Velké Deštné. Po celkem pohodovém sjezdu narazíme na úzkou asfaltovou cestu, která je značena modrou značkou. Vydáme se po ní vpravo nahoru na hřeben, kde je rozc. Pod Jelenkou, hřeben Orlických hor (1048 m).

Od něho pojedeme po červené vlevo směr „Pod Velkou Deštnou" 1 km. Cesta vede po silnici nahoru /3/ až k rozc. Pod Velkou Deštnou (1105 m) pak následuje 500 m v terénu, ale tam už je převýšení pouze 10 výškových metrů až do výšky 1115 m, což je nejvyšší bod, a tedy vrchol Velké Deštné.

Z vrcholu pokračujeme po červené směr Šerlich, Masarykova chata 3,5 km. Příjemným sjezdem po asfaltce dojedeme k rozc. Šerlich sedlo, hřeben Orlických hor (985 m) na Masarykovu chatu, kterou zde postavil KČT v r.1925 je to ještě 500 m stoupání /2-3/. Jinak už můžeme jet po silnici č.311 rovnou dolů do Deštného, kde náš okruh končí.

Autor: Daniel Balogh

Orlické hory a Podorlicko Orlické hory Na kole
náročnost: 2-3
délka celkem: 32 km

výhled z Koruny na Velkou Deštnou výhled z Koruny na Velkou Deštnou V Luisině údolí V Luisině údolí Chalupy na okraji Zdobnice Chalupy na okraji Zdobnice U Pěticestí U Pěticestí Mokřadla v okolí Pěticestí Mokřadla v okolí Pěticestí mokřadla a opevnění cestou k rozcestí Pod Homolí mokřadla a opevnění cestou k rozcestí Pod Homolí na vrcholu Velké Deštné na vrcholu Velké Deštné Šerlich-Masarykova chata Šerlich-Masarykova chata

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace