Detail výletu

Krajina v okolí vodní nádrže Pastviny

Poznejte královnu Orlických hor Divokou Orlici a romantické údolí nad přehradou Pastviny, která skýtá rozličné možnosti k rekreaci. Trasa vede zátokami kolem vodní nádrže a pokračuje jedinečným údolím proti proudu Divoké Orlice. Objevíte zajímavosti z dob nedávných i dávno minulých – Ledříkovou skálu, Pašeráckou lávku, pěchotní sruby, skalní útvar Zemskou bránu, kde se chladné peřeje valí přes sluncem rozpálená skaliska.

Itinerář:
5) Zbudov - Samoty, dolů po silnici
6) U Mostu, dolů přes most, tr. vede podél řeky, později napojení na modrou KČT
7) Pašerácká lávka, přes lávku na lesní pěšinu
! přes lávku a před rozc. Zemská brána je nutné vézt kolo vedle sebe!
8) Zemská brána, nahoru lesem po silnici č. 311
9) Čihák, nahoru po silnici č. 311 do Č. Petrovic
10) České Petrovice, dolů po silnici, trasa č. 4073 a zelená KČT
11) Kraví skok, nahoru po silnici na Pastviny
Cíl: Pastviny, parkoviště

Popis:
Trasa začíná v obci Pastviny od stejnojmenného rozcestí a v úvodu nás provede silnicí kol malebných břehů vodní nádrže Pastviny, projedeme hrází, kolem autokempů Zátiší a Žamberk, shlédneme starobylé Vejvodovy lípy až sjedeme do Klášterce nad Orlicí. Na chvíli se ocitnem na druhém břehu Divoké Orlice, projedeme kol posledních stavení, opět překonáme most a počneme vjíždět do tajemné a krásné zalesněné krajiny Zemské brány na levém břehu řeky. Cestou mineme dávné vojenské opevnění, Ledříkovou skálu, přejdeme přes Pašeráckou lávku a terénnějším úsekem kol skalnatého údolí se dostaneme ke kamennému mostu s jedním obloukem a na asfaltovou cestu. Ta nás dovede stoupajíc přes Čihák krajinou s výhledy do Českých Petrovic, které je známé především milovníkům zimních sportů. Závěr trasy pak vede terénem v údolíčku říčky Orličky, která nás dovede k rozcestí Kraví skok a poté do obce Pastviny.

Atraktivity na trase:
1. Pastviny - Původně pastevecká osada, založená pastevci žampašského panství Pastviny, je dnes rekreační oblastí při údolní nádrži na Divoké Orlici. Vodní dílo Pastviny bylo vybudováno v letech 1933 - 1938. Při jeho výstavbě bylo zbořeno 70 domů. Hlavním důvodem výstavby přehrady byla regulace vod Divoké Orlice při jarním tání a prudkých deštích. Voda přehrady zatopila 110 ha půdy, délka vodní plochy přesahuje 6 km. Pastvinská přehrada je oblíbená nejen mezi rybáři a vyznavači vodních sportů, ale i pro běžnou rekreaci.
2. Ledříkova skála - jeskyně ve skále, kde se ukrýval "Jánošík Orlických hor" -Ledřík.
3. Zemská brána - divoké skalnaté údolí při státní hranici s Polskem. Divoká Orlice tudy vtéká na území Čech. Údolí, které se táhne až k přehradě Pastviny, zde protíná silnice z Bartošovic do Českých Petrovic vedená přes kamenný most s jedním obloukem. Most postavili v letech 1900-1903 společně čeští a italští kameníci.

Zařazení: vhodné pro MTB a trekingová kola

Autor: Bohdan Dvořák

Orlické hory a Podorlicko Orlické hory Na kole
náročnost: 1-2
délka celkem: 25 km

vodní dílo Pastviny vodní dílo Pastviny Divoká Orlice v okolí Ameriky Divoká Orlice v okolí Ameriky Pašerácká lávka Pašerácká lávka Divoká Orlice před Zemskou branou Divoká Orlice před Zemskou branou Zemská brána - zrekonstruovaný most Zemská brána - zrekonstruovaný most krajina kolem Českých Petrovic krajina kolem Českých Petrovic stavení v Českých Petrovicích stavení v Českých Petrovicích cestou ke vsi Pastviny cestou ke vsi Pastviny

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace