Detail výletu

Jiráskovou cestou k Zemské bráně

Po stopách Československého opevnění z let 1937-38 do hustých Žambereckých lesů až k Divoké Orlici a malebným podhůřím Orlických hor s typickou lidovou architekturou zpět.

Výchozí bod je obec Rokytnice v Orlických horách. Výlet zahájíme na náměstí v centru obce u barokního kostela Všech Svatých, kde je i parkoviště, od něj pojedeme po silnici č. 319 směr Hanička. Po 4,5 km stoupání s obtížností /2/ po silnici se k nám připojí modrá značka, která nás dovede během 1,5 km do sedla a osady horských samot Hanička-hájovna (745 m). Nyní je toto místo známe především díky stejnojmenné pevnosti z r.1938 (pět bojových srubů s pancéřovými zvony 1750 m podzemních chodeb). Přímo v sedle je rozcestí a zde máme možnost se i občerstvit.

Odtud se vydáme vpravo po červené směr „Pod zadním lesem" 3 km a „Zemská brána" 10 km. Hned za odbočkou vpravo na červenou je velikánský pěchotní srub vybavený na ochranu cesty před přístupem nepřátelských tanků, je perfektně zachovaný a je zde také možnost jeho prohlídky. Červená značka kousek za bunkrem odbočí do lesa a dál vede lesními pěšinkami těsně podél asfaltové silnice, ale my cyklisti pojedeme po asfaltce. Cesta pak pokračuje mírným klesáním a je opravdu lemovaná bunkry. Zajímavé je i to, že všechny tyto objekty jsou označeny a popsány, jsou tam jejich nákresy, informace o jejich vzniku, čemu sloužily atd.

U rozcestí Pod Zadním vrchem pokračujeme po červené směr „Žamberecké lesy" 4 km a „Zemská brána" 7 km. Cesta vede hlubokými smíšenými lesy s krásným travnatým podrostem, ve kterém je hojný výskyt zvěře. Asi 500 m od rozcestí opustí naše značky luxusní asfaltovou silničku a přejdou na cestu s nezpevněným povrchem, ale pořád to vypadá solidně. Za chvíli následuje terénní stoupání /2/ s jedním pikantním místem /3/, ale celkově to má tak 250 m. Pak následuje klesání dolů do údolíčka, mineme silničku, která vede z Bartošovic a pokračujeme dále rovně po červené směr Zemská brána. Lesní cestou stále nahoru a dolů /1-2/ pokračujeme prakticky pořád rovně, až narazíme na křižovatku T, kde se dáme vlevo dolů a absolvujeme sjezd /3/. Pak přijedeme k pěknému mokřadlu, následně budeme pokračovat dál po červené mírně do kopce k Zemské bráně. Posledních asi 200 m cesty je úzká pěšinka, v podstatě skoro celá sjízdná pro obratnějšího horského cyklistu až na úplný závěr, který má 20-30 m, kdy je lepší kolo nést. Okolí přírodní rezervace Zemská brána je krajinářským vrcholem tohoto výletu. Můžeme si zde prohlédnout několik set metrů dlouhý úsek, kdy balvanité koryto Divoké Orlice lemují výrazné rulové skály. Od kamenného mostu a rozcestí Zemská brána jedeme dále po červené směr chata Čihák, pak pokračujeme bez značení směr České Petrovice 2,5 km po silnici č. 311.

Z Českých Petrovic jedeme po silnici do Klášterce nad Orlicí 5 km. I když se jede po silnici, a to převážně nahoru /2/, cesta je poutavá, protože nás vede podhůřím Orlických hor, kde se střídají louky a pastviny, pole a remízky, občas nějaká chalupa. Je to typicky česká pahorkatina, která je velmi příjemná na pohled. Po příjezdu do Klášterce odbočíme vpravo za mostem přes řeku k pozoruhodnému gotickému kostelu Nejsv. Trojice, od něj pak pojedeme kousek po modré a po silnici směr Kunvald. V Kunvaldu se vydáme na křižovatce vpravo směr Rokytnice nad Orlicí. Posledních 10 km se pohybujeme ve vlnitém terénu /2/.

Autor: Daniel Balogh

Orlické hory a Podorlicko Orlické hory Na kole
náročnost: 2
délka celkem: 35 km

Divoká Orlice a Zemská brána Divoká Orlice a Zemská brána krajina během stoupání do sedla k Haničce krajina během stoupání do sedla k Haničce bunkr "Na Holém" bunkr "Na Holém" čs opevnění cestou k rozc. Pod Zadním vrchem čs opevnění cestou k rozc. Pod Zadním vrchem mořady cestou k Zemské bráně mořady cestou k Zemské bráně krajina během stoupání do Českých Petrovic krajina během stoupání do Českých Petrovic kostel v Klášterci nad Orlicí kostel v Klášterci nad Orlicí krajina v okolí Českých Petrovic krajina v okolí Českých Petrovic

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace