Detail výletu

Hřeben Orlických hor – Pěticestí

Z malebného podhůří vede tato trasa k Pěticestí a po hřebeni kolem pozůstatků opevnění Československé republiky a mokřadů v okolí Kunštátské kaple. V závěru sestoupáme Čertovým dolem.

Výchozím bodem je obec Zdobnice. V jejím středu najdeme rozcestník, od kterého se vydáme po žluté směr Pěticestí 5 km. První asi 2 km stoupání jsou po silnici, obtížnost /2/, pak ji vystřídá cesta široká pro auto, ale povrch je nezpevněný. Během stoupání /2-3/ se nám na chvíli odkryje pěkný výhled na hřebeny, které jsou naším cílem a po kterých zanedlouho půjdeme. Pak se stoupání zmírní na /2/ a my si budeme moct trošku vydechnout a pokochat se místními smíšenými lesy. Necelý 1 km pod hřebenem se k nám připojí zleva pěkná asfaltová cesta, která už vede skoro náhorní planinou až na z dálky viditelný vrcholový hřebínek.

Právě na něm je rozc. Pěticestí (1004 m) a odpočívadlo. Od něj pokračujeme po červené směr Kunštátská kaple, Pod Homolí 5 km. Cesta ke Kunštátské kapli je často rozmočená a bahnitá, proto doporučujeme mít pevnou obuv. Samotný hřeben má svou pozoruhodnou atmosféru, na někoho však může působit depresivně, protože všude trčí pahýly uschlých stromů - důsledek poškození těchto porostů exhalacemi. Mezi těmito pahýly dokonce vykukují i bunkry postavené Československou republikou před 2. světovou válkou. Takže celkový dojem je tím ještě umocněn.

Kunštátská kaple Navštívení Panny Marie je barokní stavba kruhového půdorysu z roku 1760, ve výšce 1035 m. Sloužila jako místo k bohoslužbě dřevařských dělníků, kteří většinou byli z Tyrol a do Orlických hor byli pozváni za prací. V současné době je bez vybavení a je postupně obnovována a opravována.

Od kaple vedou naše kroky po červené středem vrchovištního rašeliniště se smrčinou. Toto rašeliniště je chráněným územím o ploše 2,86 ha již od roku 1973. Na vrstvě rašeliny o maximální mocnosti asi 90 cm je vytvořeno typické rostlinné společenství. Jdeme stále po hřebeni kolem vrcholu Tetřevec až k rozc. Pod Homolí, kde odbočíme vlevo dolů, po modré, směr Pod Čertovým dolem 4,5 km.

Od rozc. Pod Čertovým dolem nám již zbývá pouhý 1 km chůze po silnici lemované divokou říčkou Zdobnice zpět do výchozího bodu.

Autor: Daniel Balogh

Orlické hory a Podorlicko Orlické hory Pěšky
náročnost: 2
délka celkem: 15 km

U Pěticestí U Pěticestí Chalupy na okraji Zdobnice Chalupy na okraji Zdobnice závěrečné stoupání na Pěticestí závěrečné stoupání na Pěticestí Mokřadla v okolí Pěticestí Mokřadla v okolí Pěticestí Kunštátská kaple Kunštátská kaple mokřadla pod Tetřevcem mokřadla pod Tetřevcem hřeben Orlických hor před klesáním zpět dolů do údolí hřeben Orlických hor před klesáním zpět dolů do údolí mokřadla a opevnění cestou k rozcestí Pod Homolí mokřadla a opevnění cestou k rozcestí Pod Homolí v údolí řeky Zdobnice v údolí řeky Zdobnice

DOPORUČUJEME:
ubytování na HOTELY.CZ s možností on-line rezervace